Roemeniemarkt in Woerden

IMG_0497.JPG

IMG_0470.JPG
Vandaag was ik op de Roemeniëmarkt in Woerden om portret te tekenen op bierviltjes. Mijn collega-portrettekenaar Hans Harleman moest vanwege ziekte verstek laten gaan. Rond half tien nam ik plaats aan de mij toegewezen tafel, pen in de hand, bierviltje op de schoot; klaar om aan de slag te gaan. De aardige mevrouw die als eerste in de stoel tegenover mij plaatsnam, had ik een beter portret gegund. Het lukte van geen kant. “Ik word toch geacht dit aardig te kunnen,” dacht ik, terwijl ik aan het ploeteren was om haar gezicht enigszins gelijkend op mijn kartonnetje te krijgen. Het denken zat het tekengevoel nog in de weg. Gelukkig werd na een paar portretjes het tekenen weer een voor mij vanzelfsprekende bezigheid.
Aardige mensen daar in Woerden, ik had onder het tekenen leuke gesprekken. Mijn zus Katalin, en mijn neef Jelle kwamen uit Bodegraven om mij bezig te zien. Zij onderhielden zich tevens met de wachtenden en zorgden voor mijn natje en droogje, wat ik zeer waardeerde. Tot drie uur heb ik ononderbroken getekend, toen vond ik het wel mooi geweest. Ik heb niet veel bierviltjes meer over. Volgend jaar moet ik iets anders verzinnen, want toen ik gisteravond bij café-restaurant De Freule in de Fahrenheitstraat om bierviltjes vroeg, zei de eigenaresse: “ik wil je wel een stapeltje geven, maar je hebt er niets aan. Kijk maar, ze zijn tegenwoordig aan beide zijden bedrukt.”

Geef een reactie

