Havenkantoor

havenkantoorZaterdagmiddag tussen 16.00 uur en 17.00 uur , het havenkantoor aan de Goudriaankade.

Vanochtend heb ik heb ik met amateurkunstenaarsvereniging Matuvu een bezoek gebracht aan Panorama Mesdag. Ik hoorde een vrouwelijke gids praten over optisch bedrog. Een in het duinzand liggende klomp zou door de ruimte die het panorama suggereert veel groter lijken dan hij in werkelijk is (maat 39). Ze liep naar de klomp toe in de richting van het schilderij en vertelde dat wij nu de indruk moesten hebben dat ze groter werd. Ik zag dat echter niet, ze bleef zo groot als ze was, de klomp had een normale afmeting, en ik zag het panorama gewoon op een afstand van een meter of dertien. Ik herinner me, dat als kind, toen ik met mijn vader het panorama bezocht, mijn gevoel voor ruimte en afstand wel in de war raakte bij de het zien van het Panorama. Die blik ben ik kwijt geraakt.
Na Panorama Mesdag ben ik naar Art The Hague in de Fokkerterminal gefietst. Ik ging niet alleen om kunst te bekijken, maar ik had ook het vaste voornemen daar iets te tekenen. Een 3 meter hoog wassen(?)beeld van een naakte oude man leek me een geschikt tekenobject. Ik kreeg hem echter niet goed op papier, ik had het warm en ik kon me niet concentreren.


Op de weg terug naar huis heb ik in alle rust een tekening van het havenkantoor bij de laakhaven gemaakt. Toen ik aanstalten maakte te vertrekken kwam een echtpaar aangesneld. Ze hadden me zien zitten vanuit hun huis em waren nieuwsgierig wat ik ervan gemaakt had. Ze vonden gelukkig dat ik het goed had gedaan.

Geef een reactie

