Groot Hertoginnelaan

christianchurch_0001

Zaterdagochtend. Ik zit op een muurtje aan het water aan het begin van de Groot Hertoginnelaan. Mijn fiets heb ik naar beneden getild. Een man met een blikje bier in zijn hand vraagt bozig in het Engels wat daar ik kom doen. “Tekenen”, is mijn antwoord.  De man gaat wat verderop met een vriend zitten praten. Ik probeer de Thomaskerk aan de overkant van de Groot Hertoginnelaan na te tekenen. Na een tijd kom de man  weer naar me toe. Ik maak uit zijn woorden op dat hij tomaten verkoopt op de markt en dat hij in Israël is geboren. Hij vraagt of ik hem na wil tekenen. Hij is grotendeels kaal, het resterende haar is in patronen geschoren: boven op zijn schedel heeft hij een klein plukje geverfd haar en op de linkerkant van zijn schedel zitten vier vierkante stukjes haar. Hij vind het heel belangrijk dat die goed te zien zijn op mijn tekening. Dat is zijn pincode zegt hij.  Ik schets snel zijn portret, scheur het uit mijn schetsboek en geef het aan hem. Hij lijkt tevreden, want luid lachend loopt hij weg.

Geef een reactie

