Pentekeningen

DSC00736
Voor kapsalon Rodrigo in Maassluis moet ik nog xc3xa9xc3xa9n pentekening maken. Daar ben ik nu mee bezig. Ik dreigde te vervallen in plichtmatig arceerwerk. Dat is het gevaar van tekenen naar een foto: tekenen van het platte vlak naar het platte vlak is zo makkelijk, dat gauw het saai wordt. De lol moet je halen uit de lijnvoering: afwisseling tussen dik en dun, rechte arceringen of arceren met de vorm mee, lange streepjes of korte streepjes… 
Die lol kon ik deze keer niet vinden, ik begon zelfs de rechte lijnen met een liniaal te trekken. Riskant als je dat gehaast doet met een inktpennetje: de inkt vloeide onder de de liniaal, met als gevolg een flinke vlek. Misschien een geluk bij een ongeluk; ik had geen zin en geen tijd om opnieuw te beginnen dus moest ik iets verzinnen om de vlek te maskeren. Mogelijk wordt de tekening daardoor minder saai. Met een penseel heb ik van de vlek een raam van gemaakt. Er zit nu een raam op een plaats waar er in werkelijkheid geen is. Zal de opdrachtgever het merken?

De tekening is nog niet klaar, misschien wordt het nog wat.

In de eerder gemaakte tekening van de haven van Maassluis moet ik nu ook nog wat met inkt en penseel rommelen, anders vormen de tekeningen geen eenheid.

Geef een reactie

