Drie Koningen

Scan0008 
Het is Drie Koningen vandaag. Ik heb er in de klas niets over verteld, dat ben ik vergeten.

Thuis maakte mijn moeder vroeger op 6 januari een pudding met daarin een koffieboon verstopt. Wie de boon had in zijn portie, mocht koning zijn. Dat was altijd erg leuk, vooral  omdat we met zo velen waren. Ik kom uit een gezin van negen kinderen. Pas als alle bakjes leeg waren en een aantal van ons al had gedaan of 'ie zijn tanden brak op de boon, kwam dat ding te voorschijn.   

In mijn eigen gezin hebben we het nog wel een paar keer gevierd met een cashewnoot in plaats van een koffieboon. Koffiebonen hebben we niet meer in huis. Nadeel van een cashewnoot is dat hij zacht wordt in de pudding.

Hierboven een tekening van de kerstster die bij ons op tafel staat. Sinds de jaarwisseling ben ik de vanzelfsprekendheid waarmee ik teken kwijt. Misschien het oude jaar wat te uitbundig uitgeluid?  Even snel iets op het bord tekenen kostte mij de afgelopen dagen moeite. Alsof het laatje in mijn hoofd dat toegang geeft tot die vaardigheid op slot zit. Het komt wel weer terug.

Geef een reactie

