Oss

TreinIn de trein van Oss naar Den Haag.

Vandaag zijn Paulina en ik op bezoek geweest bij mijn  peetoom Geert en mijn peettante Gerda in Berghem. Ze zijn evenlang getrouwd als ik oud ben: 52 jaar. Van mijn moeder mochten ze pas peetoom en peettante mochten als ze gehuwd waren.

Ik ben geboren in een kleine portiekwoning aan de Melis Stokelaan. Ik was het zevende kind, mijn komst bracht het aantal bewoners van de woning op negen. Dat was voor mijn ouders geen belemmering om familie die overkwam uit Brabant te laten slapen. Het was dan propvol in dat huisje.

Een keer toen ze met vier familieleden uit Brabant bleven slapen, was mijn moeder hoogzwanger, ik neem  aan van mij. Toen oom Geert 's nachts naar het toilet moest liep hij langs de wieg die al klaar stond, hij legde daar voor de grap een bal in. "Het kind is geboren," vertelde hij aan de ontwakenden bij het aanbreken van de dag. Iedereen ging kijken behalve mijn moeder.

Kort na mijn geboorte zijn we verhuisd naar een wat grotere rijtjeswoning aan de Otterrade. Daar werden nog mijn broer Peter en mijn zus Cissy geboren. Volgens oom Geert was ons toilet altijd zo vies, "…maar de bril was schoon!", vermeldde hij er gelukkig wel bij. Ik heb daar geen herinnering aan, als kind interesseert je dat geloof ik niet zo. Het zal wel een hele klus zijn geweest zo'n huisje waarin 11 mensen wonen schoon te houden.  

Van ons toilet herinner ik me wel de deur met het bobbeltjesraampje. Ik vond het leuk om, als iemand op zijn gemak op het toilet zat, met een muntstuk over dat raampje te ratsen.

Oom Geert is hoofd van een basisschool geweest. Als iemand ziek was belde tante Gerda iedereen met een onderwijsbevoegdheid in het dorp af om te vragen of 'ie in kon vallen.

Heel veel mensen uit mijn familie zitten in het onderwijs.

3 thoughts on “Oss

  1. Beste of lieve lezers,

    Het was een heel interessant en boeiend moment om je petekind met
    zijn lieve vrouw te ontvangen. We hebben de brabantse humor met de zakelijke inslag van de hollander vermengd tot een boeiend gesprek.
    Alle lof en waardering voor beide partijen. Geert en Pauline bedankt. Het was zxc3xb3!! Bedankt.
    Oom Geert en tante Gerda.
    Note Tante Gerda: Super dat jullie er waren.

Geef een reactie

